vrijdag 17 september 2010

DIKKE fietsen @ Eurobike 2010

WAARSCHUWING VOOR ALLE LEZERS!!!


Er worden hieronder een aantal moddervette fietsen tentoongesteld. Deze extreem dikke fietsen zijn ook leverbaar bij Cycle Trend, sterker nog, Bram van Cycle Trend Utrecht wil er graag eentje hebben.

Cycle Trend staat niet in voor de gevolgen van het zien van onderstaande fietsen!

Dit soort fietsen worden o.a. gebruikt in besneeuwde of zeer zanderige omstandigheden. Doordat gereden wordt met zeer lage druk in de band heb je ultiem veel grip. Vaak zit er niet meer dan 1 bar in de band. De breedte van de banden varieert van 3.7 tot 4.0 inch (94-101mm) breed.

De eerste dikke fiets die we tegenkwamen op de beurs was die van het Duitse Kraftstoff met hun Edelbock. Een eenmalige showfiets met Shimano Nexus 8 naaf en houten (!) spatborden. Er lijkt niet echt nagedacht te zijn over de geometrie want hoewel het een flinke maat lijkt te zijn is de bovenbuislengte vrij beperkt. Ook is de naloop vrij nihil en kom je vrijwel zeker met de neus van je schoen tegen de voorband aan. Verder was het een leuke fiets om te zien.

De Surly Pugsley (één van de meest lelijke fietsen die verkrijgbaar zijn, en dus op Bram's verlanglijstje staat) is al wat jaren op de markt, voor 2011 komt ie in het wit. De Pugsley wordt gemaakt van good old steel = real. De Pugsley kenmerkt zich door een asymetrische voor- en achtervork. Dat heeft als voordeel dat je een fiets hebt met 2 (!) achterwielen. Je kan namelijk een achterwiel in de voorvork zetten. Op de foto op de link hierboven is dat ook goed zichtbaar. Daar is de te zien dat in het voorwiel (dat dus een achterwiel is) links een tandwiel gemonteerd is. Dat is dus een zogenaamd single speed wiel. Omdat het frame is aangepast aan dit soort monsterlijke banden kan je niet anders dan een bredere trapas dan normaal te monteren. De bracketpot is dus ook een stuk breder. Dat brengt weer met zich mee dat de normaal gesproken te gebruiken 135mm achternaaf uit het midden moet worden geplaatst. En dat brengt dan weer met zich mee dat de linkerachtervorken dus ook asymetrisch worden geconstrueerd. Je zag het dus toch goed op die foto, je bent dus niet kachel van de drank, het klopt echt op die foto! De Pugley was de eerst op de markt met speciaal daarvoor ontworpen onderdelen. Zo heeft Surly ook eigen banden, velgen, vorken, tandwielen etc. Meer informatie hier. De Pugsley is op te bouwen met zowel velgremmen als schijfremmen. De patten zijn van het horizontale type dus kan je de Pugsley eenvoudig single speed maken.

Tot slot de één van de mooiste fietsen van de Eurobike: de Salsa Mukluk. De Mulkuk is Salsa's antwoord op Surly's Pugsley. Salsa gebruikt wel Surly's banden en velgen maar levert een veel lichter frame dankzij oversized aluminium buizen. Daarbij heeft de Mukluk wel symetrische voor- en achtervorken zodat het er wel stukken beter uitziet dan bij de Pugsley. De Mukluk maakt wel gebruik van een 100mm brede bracketpot. Door nu een 35mm brede "vulplaat" aan de achtervork te hangen, kan je gewoon een 135mm achternaaf gebruiken zodat je geen speciale dure achternaven hoeft aan te schaffen. Er is goed over nagedacht, Salsa's oplossing is een mooie.
Aan de voorkant is de Salsa Enabler vork gemonteerd. Salsa's eigen 135mm brede voorvork. Deze vork, ontworpen voor 29" wielen heeft voldoende bandvrijheid om ook een 26x4.0 band te herbergen. De vork heeft een brede inbouw zodat je stijve wielen kunt steken maar ook een reserve achterwiel voor kunt steken. Voor sommige avonturiers of extreme outdoor specialists is dat wel een vereiste!De transfers op de fiets zijn reflecterend zodat je in het donker goed zichtbaar bent. Ook zitten er voldoende nokjes op voor onder meer 3 bidons op het frame en 2 op de voorvork, nokjes voor dragers en spatborden. Aan de voorkant kun je dus ook een 29" wiel steken. Dit is ook mogelijk aan de achterkant! Tot 29x2.4 is gewoon mogelijk. Je kan de Mukluk alleen met schijfremmen laten vertragen. Cantilevernokken zitten er helaas niet op. Ook zit er helaas geen excentrische bracketpot in. Dan had je de mooiste kettingspanner gehad als je de Mukluk met een single speed achternaaf of met een Rohloff naaf zou uitrusten! Bram's keuze zou met Rohloff en HS33 zijn. Lekker onderhoudsvrij en onverwoestbaar! Meer informatie over de Salsa Mukluk vind je op: http://salsacycles.com/bikes/mukluk/ & op:
http://salsacycles.com/culture/topic/mukluk/ Mocht Bram besluiten een Pugsley of Mukluk aan te schaffen dan zal je dat zeker via dit blog vernemen!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen