donderdag 16 september 2010

Cycle Trend Utrecht @ NKSS2010

Afgelopen weekend vond in zeer natte omstandigheden het Nederlands Kampioenschap Single Speed 2010 plaats. Op het MTB parcours van Reek moesten 5 ronden worden gereden. Het parcours kent weinig hoogteverschillen maar is wel uitdagend door snelle singletracks en korte bochten, kleine felle klimmetjes en her en der stukken zand. Cycle Trend werd op dit NK vertegenwoordigd door Bram van Cycle Trend Utrecht. Rinus (die voor de gelegenheid met een Cycle Trend teamkleding tenue rondreed) pakte het dit jaar zeer professioneel aan door de avond te voren al af te reizen naar de camping vlakbij de start terwijl Bram plannen had om 's ochtends voor dag en dauw op de fiets te stappen en vanuit huis naar de wedstrijd te rijden. Een tochtje van zo'n 55km heen. Echter, het slechte weer gooide roet in diens plannen want toen hij 's ochtends opstond plensde het al als een achterlijke. Dan maar met de auto! Bij het parkeerterrein aangekomen kwam hij al snel bekenden tegen.

Waaraan herken je een beetje Single Speeder? Iemand met een veel te klein autotje met een veel te grote fiets erop!

Na het aanmelden en het verkrijgen van het nummerbordje (een papieren bordje waarop je normaal taart krijgt...) mocht je zelf weten waar je je bordje aanbevestigde. Hieronder zie wat mogelijke oplossingen... Daarna even warmrijden op het parcours. Hierboven is het korte rondje! Ook duidelijk zichtbaar: allemaal grote (29") wielen!

En toen de start natuurlijk! Zoals gebruikelijk werd het een Le Mans start waarbij een ieder dus eerst een stuk moet rennen voor hij of zij bij zijn of haar fiets is. De organisatie had nog een extra hindernis voor ons in petto. De fietsen lagen aan de andere kant van een bult en er moest eerst nog een grote plas doorgerend worden!Wij moesten dus onze fietsen achterlaten en aan de andere kant gaan staan. Ondertussen had de organisatie de fietsen verplaatst om e.e.a. extra moeilijk te laten verlopen. De veronderstelde - en inderdaad, latere - winnaar was extra te grazen genomen doordat zijn fiets in de bosjes was gelegd! (hieronder uiterst rechts op de foto).Bram had een goede start in tegenstelling tot Rinus die als één van de laatste vertrok. Hieronder zie je Rinus op de rug gezien rechts van het pad lopen terwijl zijn fiets later links bleek te liggen! Bram zat op dat moment allang op de fiets, hem zie je nog net in de verte (de middelste van de 3 poppetjes op het pad). Hieronder heeft Rinus zijn fiets gevonden en kan ook hij vertrekken voor 5 rondjes Reek!

Helaas zijn er geen actiefoto's van Rinus gemaakt dus vandaar dat alleen Bram voorbij komt op dit blog. Bram rijdt hier overigens met een 29" Surly Karate Monkey met 3T Ergonova Pro stuur met Magura HS77 remgreppen op Magura HS33 remmen. Onovertroffen remkracht in baggerige omstandigheden! Géén gepiep, géén versleten remblokjes binnen 2 rondjes, gewoon ultimate brakepower!Rinus daarentegen reed met Avid mechanische schijfremmen maar had na een half uurtje al geen remkracht meer. Dat gold voor zo'n beetje 95% van het deelnemersveld. Iedereen die met schijfremmen reed had na verloop van tijd geen remvermogen meer. Blokjes waren opgeremd, zaten vast of blokkeerden... Bram had nergens last van en zag meerdere mensen bochten missen of simpelweg omvallen omdat de remmen weigerden!!!Hoewel Bram eerder vertrokken was dan Rinus lag Rinus al snel voor op Bram. Want de kopgroep waarin Bram reed, reed al vrij snel verkeerd (gevalletje niet goed uitkijken waar de linten hingen...) en kon dus omdraaien. Dat was het moment waarop Rinus voorbij kon steken en Rinus op dat moment top 10 reed! Een ronde later reed Bram (die al wat plaatjes was afgezakt) op het zelfde punt weer verkeerd maar merkte het nu niet direct op zodat hij na een aantal minuten doelloos rondrijden ineens de kopgroep vanaf de andere kant zag tegemoet komen.... Toen lag hij dus ineens voor op Rinus. Een stukje verderop maakte Bram nog een fout een bepaalde bocht aan te zien voor de plek waar je volgens de organisatie precies de andere kant op moest. Hij reed dus voor de 3-de maal verkeerd en zodoende kwam hij nog verder voor op Rinus te liggen... Daarna hield hij zich keurig aan de route en kwam hij in een lekker ritme. Met bijna 4 rondjes achter de kiezen kwam de koploper Bram voorbij en die zorgde er dus voor dat Bram bij het ronden van de finishlijn mocht stoppen. Bram reed op dat moment een tiental meters voor Rinus rond maar dacht nog een rondje te mogen rijden en had Rinus dan wel voorgelaten om niet op deze manier van hem te winnen! Echter, die vlieger ging dus nu niet op want beiden werden dus afgevlagd!Na afloop natuurlijk nog wel even met elkaar op de foto, check die smurrie! De wasmachine kon 's avonds flink aan de bak om de kleding weer schoon te krijgen! Rinus werd uiteindelijk na correctie ten koste van Bram 18-de en Bram 19-de.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen