maandag 12 juli 2010

Stripboekbespreking: wielrennen uit de oude doos!

Zo, dat debiele WK voetbal is ook weer over. Kunnen we weer normaal doen en ons concentreren op de dingen die er echt toe doen. Zoals de Tour de France bijvoorbeeld!

Over die Tour de France gesproken, een tijdje geleden is er een stripboek verschenen bij stripuitgeverij Daedalus uit België waarin gedeeltelijk de Tour de France uit vroeger jaren centraal staat. Verwacht prachtige tekeningen van de hand van Christian Lax met veel oog voor details van racefietsen uit de jaren 20 van de vorige eeuw. Het stripboek met de titel "Vinkenbrood" is een opvolger van het 5 jaar geleden verschenen stripboek "De Teenloze Adelaar". Beide stripboeken zal ik hieronder even kort bespreken. "De Teenloze Adelaar" (uitgeverij Dupuis, ISBN nr, 90-314-2711-X) van Christian Lax (ook wel Christian Lacroix genoemd) gaat over een jongeman , genaamd Amédée Fario, die in 1907 leert afzien door bouwmateriaal naar de toppen van de Pic-du-Midi (een Pyreneeëntop) te brengen. Daar leert hij een sterrenkundige, genaamd Camille Peyroulet, kennen die hem vraagt regelmatig terug te keren en hem dan de krant met daarin nieuws over de wielersport te brengen. Zodoende raakt Amédée besmet met het wielervirus. Dus zal hij niet rusten eer hij voldoende geld bijeen heeft gespaard zijn eerste racefiets te kunnen kopen. Echter, het lot zit hem niet echt mee want tijdens één van zijn tochten om maar zoveel mogelijk geld te kunnen verdienen wordt hij door sneeuw overvallen en krijgt hij te maken met bevriezingsverschijnselen. Al zijn tenen worden daarom geamputeerd en Amédée moet opnieuw leren lopen. Gelukkig voor hem is Camille in staat een stel houten protheses te maken en zodoende leert Amédée weer lopen EN fietsen. Zelfs zo goed dat hij het jaar erna kan starten in de Tour de France. Dat is een mooi leerjaar waarin hij al snel moet opgeven wegens een gebrek aan conditie.

Het jaar erna in 1913 gaat het stukken beter en krijgt hij de bijnaam van de "Adelaar van Esponne", genoemd naar de streek waar Amédée vandaan komt. Helaas komt hij ook deze editie van de Tour niet aan de finish van Parijs want bij een botsing met een hooiwagen breekt hij zijn voorvork en is de tour voor hem voorbij! In 1914 is hij bij de beklimming van de Tourmalet de te kloppen man maar een over het hoofd geziene steen op de weg laat zijn houten velg breken en zorgt er voor dat Amédée hard ten val komt. Hij wordt weggebracht naar een hotel waar men erachter komt dat hij alle tenen mist. Iets dat eigenlijk niet zou mogen maar de Tourdirectie gaat toch accoord met zijn handicap. Het levert hem de bijnaam "De Teenloze Adelaar" op. Kort na de Tour de France neemt Amédée dienst in het leger om te vechten aan het front van de eerste wereldoorlog. Hij sneuvelt en laat vrouw en kind achter.

In dit vervolg op "De Teenloze Adelaar", getiteld "Vinkenbrood" (uitgeverij Daedalus, ISBN nr. 9789088101564), maken we kennis met Quentin Tarnois, oud strijdmakker van Amédée Fario. Quentin gaat samen met zijn neefje Elie de wielerkoersen af. De dochter van Amédée is wees geworden want ook de vrouw van Amédée sterft vrij snel na de dood van haar man. Camille, de sterrenkundige uit het vorige album probeert de voogdij over haar te krijgen. De verhaallijn is niet direkt bijzonder te noemen, de tekeningen echter zijn van zeer hoogstaand nivo! De sfeer die de tekenaar oproept bij de verslagen van de wielerkoersen is verbluffend echt. Het kleurgebruik daarbij opgeteld maakt dat dit stripboek een goede aanvulling is in ieders boekenkast, wielerfan of niet!

De term "Vinkenbrood" uit de titel van het stripboek is een term die stamt uit de Noordfranse mijn- en landbouwstreek. De eerste mijnwerkers waren doorgaans seizoensarbeiders die het werk combineerden met hun arbeid op het veld. Ze gingen vaak naar de mijn zonder boterhammen en pakten mee wat ze te thuis te pakken konden krijgen. Als het kon probeerden ze een paar broodkruimels te sparen voor hun kinderen thuis. Die vertelden ze dan dat ze de kruimels hadden gekregen van de vinken in het veld onderweg. Het "Vinkenbrood" werd door de kinderen als een lekkernij gezien en als toetje gegeten.

Beide stripboeken zijn bij Cycle Trend Utrecht in te zien. Ze zijn te koop bij de betere stripspeciaalzaken.

Geen opmerkingen: